Перейти до контенту

У всіх дошкільних групах Путрівського НВК приділяється значна увага вихованню у дітей любові до Батьківщини, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу.

dscn0035Увесь навчально-виховний процес будується на основі функціонування української мови, пропаганди українського літератур­ного мовлення, шанобливого ставлення до національної гідності людини, її культури, мови. У дошкільних групах створилися міні-музеї,  музейна народознавча кімната «Світлиця». Малята залюбки відвідують їх. Вони одразу потрапляють у світ традицій матеріальної та ду­ховної культури нашого народу. Велика піч, що оздоблена укра­їнським декоративним розписом, є улюбленою у дітей. Звісно, пирогів у ній не спечеш і борщу не звариш, проте уявлення про перебування у селянській хаті — такій, у якій мешкали наші діди-прадіди, ця піч все ж таки створює. На печі, як годиться, розкладені глиняні глечики, горщики, гарбузи. А поряд на мисни­ку,— інший керамічний посуд, що розмальований за традиціями українського декоративного розпису: тарілка, миска й полумиски, кухлі, барильця, куманці тощо.

Концепція дошкільного виховання в Україні (1993), сповідуючи історичний підхід до патріотичного виховання дітей дошкільного віку, актуалізує його народознавчі, українознавчі та краєзнавчі напрями.

Кожна нація, кожен народ, кожна соціальна етнічна група має свої звичаї, свої традиції, що вироблялися впродовж багатьох століть, освячені віками і становлять національну культуру. Національна культура (як матеріальна, так і духовна) складається з цінностей, витворених як минулим, так і сучасними поколіннями.

Досвід  роботи дошкільних груп Путрівського НВК показує, що засвоєння українознавства є однією із найважливіших умов успішної реалізації мети і завдань національ­ного виховання.dscn0031

Треба якомога раніше виявляти задатки кожної дитини, забезпечити практичні види діяльності, в яких оптимально розвиваються ці за­датки і перетворюються на здібності та обдарування дітей.

Одним із пріоритетних напрямків нашої роботи з дітьми дошкільного віку є організація по формуванню у дітей національної свідомості, гідності, основними складовими якої є забезпечення належного народознавчого розвитку, надання знань у всіх сферах життєдіяльності дитини з народознавчим мотивом.

На нашу думку, найбільшу увагу необхідно звертати на мову. Рідна мова – найяскравіший вияв національного буття народу, його головна духовна скарбниця. Вона концентрує культурно-історичний шлях нації, є могутнім природним засобом об’єднання людей. Через мову народ передає з покоління в покоління свою мудрість і славу, традиції і культуру. Оволодіваючи рідною мовою, дитина пізнає свій народ, його характер, його матеріальну та духовну культуру, його історію та думки. Саме рідна мова допомагає дитині пізнати і полюбити природу своєї Батьківщини.

20160426_180729Також, в роботі з дітьми вихователі використовують малі форми усної творчості українського народу – потішки, забавлянки, пісні та ін. Усна народна творчість – це живе джерело, яке в доступній формі донесе до малят мелодику української мови, елементи історії, етнографії.

Дитина повинна засвоїти родинні відносини (батьки – діти), імена матері і батька, дідусів, бабусь, сестер, братів. В повсякденні, ми намагаємось, знайомити дітей з правилами ввічливого ставлення до рідних: як треба вітатися з ними, дякувати, звертатися з проханням, відгукуватися на пропозиції, допомагати дорослим у хатній роботі, у підготовці до сімейних свят.

Також з дітьми розглядаємо державну і народну символіку. Вона виражає істотні сторони, доленосні події у житті української нації, держави, духовності. Символіка містить у собі важливий філософський, політичний, ідейно-моральний та естетичний зміст і спрямованість.

Для реалізації завдань формування у дошкільників знань з народознавства, педагогами дошкільних груп було створено розвивальне середовище, метою якого: створення необхідних умов для високоякісного проведення заходів з українознавства (занять, дидактичних та рухливих ігор, гурткової роботи та ін.). Задля успішної реалізації цієї мети, ми вирішили  створити влас­ний музей, щоб і наші вихованці, і їхні батьки наблизилися до музейної царини, захопилися цим дивовижним світом. На нашу пропозицію про співпрацю відгукнулися батьки наших вихованців і почалася плідна робота. Саме разом з батьками на сьогодні в нашому дошкільному підрозділі створено музейну народознавчу кімнату «Світлиця».

Звичайно, наша музейна кімната не може похвалитися багатством експонатів, 20160426_180908зате всі вони близькі і добре знайомі дітям. Саме побуту українців ми присвятили експозицію свого музею. Звісно, в умовах дитячого садка створити справжній музей немає змоги: бракує оригінальних експонатів, відсутня охорона й музейні працівники. Тому ми облаштували невеличкий музей, який розмістили в окремому  приміщенні.

З метою формування в дітей єдності пізнавального, естетичного та дієвопрактичного компонентів особистості, педагоги нашого підрозділу постійно проводять  з вихованцями  заняття з використанням експонатів музейної кімнати, екскурсії, свята, народні ігри, в переддень народних свят -  театралізовані вистави, розваги, конкурси тощо. Дуже цін­ними й результативними  ми вважаємо творчі зустрічі педагогів та дітей з народними уміль­цями, які провели для дітей різних вікових груп різноманітні  майстер-класи по виготовленню ляльки-мотанки, виготовленню писанок, декоративному розпису глиняного посуду та площинних паперових форм.

Наш музей залюбки відвідують не лише вихованці дошкільних груп та їхні батьки, але й, учні початкових класів НВК. Полюбивши та засвоївши цінності музейного простору надалі діти стануть вдячними  відвідувачами музейних залів, інтелігентними, добре вихованими, а отже освіченими людьми.

dscn0038Мета українознавчих заходів, які створюють і реалізують наші педагоги, включає в себе виховні, розвивальні і навчальні цілі, що сприяють формуванню, закріпленню і розвитку у дошкільників морально-етичних та громадських якостей: любові до рідного краю, села, міста, країни, усвідомлення себе громадянином України, прагнення бути добрим, турботливим, оберігати навколишнє середовище, шанувати народні традиції і звичаї, розуміти красу в природі, предметах побуту, праці, людських взаємин тощо.

У вихованні дошкільнят важливу роль важить кожна деталь,  яка має народознавчий напрямок – оздоблення холу, коридору, музейна народознавча кімната «Світлиця», а також назви груп – "Сонечко", "Світлиця", "Краплинка", ”Калинка” – слова, близькі кожній українській дитині з народження.

Працюючи з дітьми, вихователі намагаються розширити їхнє  знання про сім’ю: склад, взаємини, професії, виховуючи свідоме ставлення до обов'язків усіх членів сім’ї. Намагаюсь сформувати у дітей понят­тя про те, що сім’я - це найближчі і найрідніші нам люди, серед яких ми жи­вемо. Саме це розвиває у дітей цікавість до сим­волічного значення імені тата, мами, бабусі, дідуся, братика чи сестрички, свого власного.20160426_180917

На заняттях та в повсякденному житті вихователі дають знання дітям про сімейні свята (дні народження, святого Миколая, Новий рік, Різдво, Мамине свято, Великдень, веснянки, Івана Купала, Спаса та інші), до яких готуються всі члени сім'ї (при­бирають у хаті, вивішують вишиті рушники, готують смачні страви, че­кають гостей, готують подарунки, вітання, іменинний торт тощо).

«Концепція дошкільного підрозділу» передбачає знайомство старших дошкільників з певними історичними подіями, які відбувалися і відбуваються в Україні. Дану проблему досить успішно можна вирішити на заняттях з художнього читання, ознайомлення з творами художників, ознайомлення з сучасними подіями, опираючись на новини в Інтернет – мережі. Наприклад, нещодавно в дошкільних групах НВК пройшла розвага «Ми маленькі Козачата», присвячена до свята «Козацтва», яке ми святкуємо 14 жовтня. Як відомо людина нерозривно пов’язана з минулим свого народу, його історією, саме тому, дітям цікаво ближче познайомитися із життям та побутом українських козаків. Діти читали вірші, співали пісні, змагалися та весело грали в ігри. Також познайомилися з улюбленними стравами козаків та спробували «козацький куліш».

Готуючись до цих заходів, ми знайомимо дошкільнят із розвитком подій в Україні на сьогодні, розповідаючи про доленосні віки на шляху рідного народу, про його боротьбу, спроби відродитися і стати в рівень з іншими народами.  Так, активізуючи пізнавальну діяльність дітей, ми допомагаємо дітям встановити логічний зв’язок між історією та сучасністю.

Колектив Путрівського НВК вважає, що головним завданням національного виховання дітей дошкільного віку є формування основ національної самосвідомості – відчуття належності до певної нації, яка виявляється в етнічному самовизначенні. Основою національної самосвідомості є національні почуття – комплекс емоцій, які фіксують суб'єктивне ставлення людей до своєї нації, її потреб і норм життя. Важливо, щоб сформовані у ранньому дитинстві національні почуття, елементи національної свідомості мали моральну спрямованість.

Така робота з дітьми приносить велике задоволення не тільки нам, а перш за все, нашим вихованцям, вона вражає своєю загадковістю, чарівністю та неповторністю. Ми із задоволенням спостерігаємо, як діти розвиваються.

Згідно з народною виховною мудрістю, все оточення дитини (ро­динна обстановка, громадське життя, вулиця, навколишня приро­да) має позитивно впливати на формування національного типу осо­бистості.